.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهی بیطرفانه به بازخورد "پایتخت" در اجتماع
محمد سفری
شمال نیوز: محمد سفری - چند وقتی است که سریال "پایتخت 3" به مهم‌ترین بحث در رسانه‌های محلی و حتی کشوری تبدیل شده است. این سریال موافقین و همچنین مخالفین سرسختی دارد که این دو گروه به شدت به جان هم افتاده‌اند و از بیان هیچگونه توهین و افتراء هم مضایقه نمی‌کنند. شب و روز به هم می‌تازند تا حقانیت تفکر خود را ثابت کنند. مخالفین می گویند این سریال فرهنگ مازندرانی را نشان رفته و با استهزاء لهجه مازندرانی و ساده لوح انگاری مردم مازندران -که حتی در کارهایشان تفاوت بین صداقت و حماقت هم مشخص نیست- سعی دارد به هر نحوی شده مخاطب خود را بخنداند و البته با تابلوهایی نظیر احترام به بزرگتران سعی در توجیه کار خود دارد. موافقین هم می‌گویند این سریال نشانه‌ی یک طنز قوی است که با زبان ساده و با استفاده از آدم‌های معمولی سعی دارد کم و کاستی‌ها را نشان دهد و مفاهیمی همچون صداقت، همدلی، احترام و ... را منتقل کند.

من صاحب‌نظر در عرصه سینما نیستم چون نه تحصیلاتش را دارم و نه فعالیتی در این زمینه انجام داده‌ام. بنابراین نمی‌توانم در مورد مسائل فنی و تخصصی این سریال اظهار نظر کنم –کمااینکه اصلا هیچ قسمت از این سریال را به طور کامل ندیده‌ام- اما با مشاهده بازخورد این سریال در جامعه به جرات می‌توانم بگویم مجموعه پایتخت، سریال سالمی نبود.

نقطه اتکاء تمامی حامیان این سریال این است که هیچ تمسخری به قوم مازندرانی نشده و حتی نقاط قوت بسیاری از جمله شناساندن موسیقی، نقاط دیدنی و جذاب مازندران به تمامی ایرانیان داشته، اما نکته‌ای که از آن به شدت مغفولند، انعکاس رفتاری کاراکترهای این سریال در اجتماع است.

شاید نفس ساخت یک سریال در مورد یک قومیت آنچنان شنیع و زشت نباشد، اما تا وقتی فرهنگ دیدن آن وجود نداشته باشد، ساخت آن دارای عوارض بسیاری خواهد بود. مثالی می‌زنم تا این موضوع کاملا قابل درک باشد. یکی از اقوام ما در تهران زندگی می‌کند. فرزندی در مقطع ابتدایی دارند. این کودک هر سال پس از تعطیلات عید غصه‌اش می‌گیرد که مجبور است به مدرسه برود. از بس از طرف دوستانش مسخره می‌شود و به سبک بازیگران این سریال دستش می‌اندازند. این کودک آنقدر آزار می‌بیند که به وضوح از مازندرانی بودن خودش شرمنده است و دوست داشت مازندرانی نمی‌بود.

این یک نمونه از پیامدهایی است که تا آن را ندیده باشید قابل درک نیست. برخی از طرفداران این سریال می‌گویند هر زمانی که یک سریال خوب ساخته می‌شود یک‌سری افراد پیدا می‌شوند که بی‌دلیل با آن مقابله کنند. اصلا این دیدگاه را قبول ندارم. سوال من اینجاست آیا نمی‌شود سریال خوبی ساخت که هیچ اعتراضی از بطن جامعه بوجود نیاید؟ اعتراضی که نسبت به سریال پایتخت بوجود آمد از بطن جامعه بود. این مسئله‌ی بسیار مهمی است. اعتراضی که بدون سازمان‌دهی نهادی خاص و از بطن جامعه بربیاید، نمی‌تواند بی‌دلیل باشد. بنابراین نمی‌شود به سادگی از کنار  آن گذشت.

اما مسئله مهم‌تر این است که این سریال چه چیزی به ما داد و چه چیزی از ما گرفت. فارغ از اینکه آیا این سریال مجموعه‌ای موفق بود یا خیر، همین که این سریال موجب توهین‌ها و اهانت‌ها و دلخوری‌های بسیار در سطوح مختلف جامعه شده است، این سوال بوجود می‌آید که نکات مثبت این سریال بیشتر است یا نکات منفی؟ دست آوردهایش بیشتر بود یا ایجاد تفرقه‌هایش؟ آیا همین نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای باشد برای اینکه بگوییم پایتخت، سریال سالمی نبود؟

آیا صدا و سیما با این همه کبکبه و دبدبه نمی‌تواند سیاست بهتری اتخاذ کند که همه‌ی مخاطبانش را راضی نگاه دارد؟ البته من از صدا و سیمایی که از برنا‌مه‌ی کودکش گرفته تا مهم‌ترین برنامه‌هایش را به تبلیغات و جذب آگهی اختصاص می‌دهد و فقط به فکر کسب درآمد است انتظاری بیش از این ندارم، اما از رسانه‌های مازندرانی انتظار دارم با تعمق بیشتری در مورد این مسئله اظهار نظر کنند. گاهی یادداشت‌های منتشر شده در رسانه‌های گروهی بیش از آنکه از روی انصاف باشد، شبیه انتقام گیری‌های سیاسی و بازی‌های جناحی و انتقاد از افراد و شخصیت‌های خاص است تا تمجید یا انتقاد از یک سریال تلویزیونی.

در نهایت می‌خواهم بگویم لطفا این یکسویه نگری‌ها را کنار بگذارید. چه آنهایی که حنجره پاره کرده‌اند و داد ستمگری بر قوم مازندران را علم کرده‌ و حکم بر اعدام سازندگان این سریال داده‌اند، و چه آنها که مقام عوامل این سریال را به عرش برده‌اند و می‌خواهند دست آنها را ببوسند و حتی تندیس این بازیگران را در میادین شهر نصب کنند(!)، از نظر ماهیتی هیچ فرقی با هم ندارند. هر دو دیدگاه به یک اندازه قبیح است. این رفتارهای مذموم و ناپسند و این افراط و تفریط‌ها هست که فرهنگ مازندرانی را پایین می‌آورد. این تخطئه و تخریب‌ها است که به فرهنگ مازندرانی صدمه می‌زند. اگر کسی اعتراضی دارد باید شنیده شود همینطور کسی که آن سریال را می‌پسندد این حق را دارد که نظر خود را ابراز کند، اما با ادب و احترام. واکنش‌ها هم باید محترمانه باشد. این زنده‌باد و مرده‌بادها هنوز از سر ما دست برنداشته است. این رفتارهای مذموم و ناپسند را از خود بروز می‌دهیم و بعد ادعا داریم فرهنگمان را یک سریال مخدوش ساخت؟! اغیار هرچه بگویند و هرچه بسازند –چه مثبت و چه منفی- دلیل نمی‌شود اینچنین به جان هم بیفتیم و در میانمان بلوا بشود. متاسفانه این افراط و تفریط‌ها است که شان مازندرانی را پایین می‌آورد و این بسیار از ماهیت فرهنگ مازندرانی به دور است.
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
برچسب ها : پایتخت ۳
نظرات خوانندگان :

سعید 14 فروردين 1393
جناب آقای سفری نباید با ندیدن کامل مجموعه و فقط براساس بازخورد مردمی قضاوت کرد پشنهاد می کنم اول یکبار مجموعه را تهیه کرده , کامل نگریسته وسپس نظر دهید.
سعید 14 فروردين 1393
پایتخت 1 در رسیدن به هدف و معرفی پیام موفق تر بوده ولی پایتخت 3 به عکس عمل کرده است .در پایتخت 1 این پیام منتقل شده که تهران شهری شلوغ و پر ترافیک و با مشکلات فراوان است که در نهایت به همان علی آباد خودمان باید برگردیم ولی در پایتخت 3 همه چیز دوباره به رفتن به تهران گره زده شد .1-جراحی بهبود 2- کشتی نقی 3- دیدن همسر ارسطو
حسین برزگرولیکچالی -مدرس دانشگاه و روزنامه نگار 14 فروردين 1393
سلام محمد عزیز،جانا سخن از زبان ما می گویی.به این می گویند نقد منصفانه و نجیبانه . اهالی قلم و اصحاب رسانه نباید خودشان را در ااستخدام صاحب منصبان و سیاسیون قرار دهند.
علي 15 فروردين 1393
سلام - اقاي سفري خودتان فرموديد سريال پايتخت را نديده ايد پس نميتوانيد قضاوت خوبي در مورد اين سريال داشته باشيد . ضمنا محتواي سخن شما حاكي از ان است كه با صدا و سيما خرده حسابي داريد پس نميتوانيد بيطرفانه به قضاوت بپردازيد . اما بنظر بنده كه يك معلم بازنشسته هستم و تمامي قسمتهاي اين سريال را ديده ام هيچگونه توهيني چه به مازندراني و چه غير مازندراني نيافتم . البته ممكن است عده بسيار قليل مازندراني هاي خروس باز شاسي بلند سوار كه از راه تملق و چاپلوسي و رانت خواري و دستيابي به وام هاي كلان بانكي به نان و نوايي رسيده باشند به انها برخورده باشد اما اكثريت مازندراني هايي كه مانند نقي معمولي زندگي معمولي دارند و با عرق جبين و كد يمين رزق و روزي خود را بدست مياورند چرا احساس توهين نميكنند ؟ اما دسته اول چون صداي كلفت تري دارند و با نماينده هاي مازندران و مقامات ارتباط بهتري دارند اما حرف حسابي ندارند بدروغ مدعي شده اند به مازندراني توهين شده است خلاصه كلام خروس بازان شاسي بلند سوار با سياست بازان مرسدس سوار دست به دست هم داده اند تا صداي مردم مهمولي به گوش نرسد و اي كاش مانند برنامه نود يك نظرخواهي عمومي انجام گيرد تا سيه روي شود هركه در او غش باشد
نا شناس 15 فروردين 1393
بی احترامی آقای ضرغامی به مردم استان ماززندران در حالی انجام می شود که بارها نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان محترم مجلس و مردم استان اعتراض خود را نسبت به ساخت این سریال نشان دادند ولی ایشان بجای عذرخواهی ، تصمیم بر ادامه زنجیره ای سریال موهن پایتخت و بی احترامی به لهجه آبا و اجدادی ما می کنند .
نا شناس 15 فروردين 1393
از جناب ضرغامی تشکر می کنم برای اینکه عده ی زیادی پای ماهواره نروند چند سالیاست مازندرانی ها را مایه سرگرمی و جوک قرار داده تا در این ساعت پربیننده ترین برنامه کشور ساخته شود تا بیشترمردم ایران به کمتر مردم (مازنی ها) بخندند .- دفع فاسد به افسد
نا شناس 15 فروردين 1393
بنده تنها سریالی را که از صدا وسیمای دیدم همین سریال بود .باید عرض کنم نویسنده وکارگردان وهنرپیشگان این سریال اوج نبوغ خود را در ساخت وتدوین این سریال به نمایش گذاشتند واز سریالهای فاخر کشور هست.دوما چرا آینه میشکنیم شما بفرمائید کدام خصلت مازندرانی در این فیلم ظنز تلخ به نمایش گذاشته شد که توهین به مازندرانیها بود؟مردم عزیز ما باید متوجه باشند این بازی است که مسئولین استان برای فرافکنی مشکلات استان شروع کرده اند؟ما باید بدانیم عدم توسعه یافتگی مازندران برای ما تحقیر کننده است.داشتن شهرهایی با توسعه نامتوازن برای ما آبروریزی است؟داشتن ساحل بی در وپیکر و نامرتب وکثیف وبی امکانات برای ما شرمندگی است.داشتن ییلاقات وجنگلهای تخریب شده برای ما مایه سر افندگی است. داشتن بالاترین آمار بیکاری برای ما ناامید کننده است گستردگی فقر مادی وفرهنگی و... برای ما اسباب خجالت است. آقایان مسئولین ومردم عزیز مازندران این سریال به خوبی وبدون قصد تحقیر به مسائل زندگی مازندرانیها پرداخته است .اتفاقا در این سریال بیشتر به رفتار تهرانیها ومشهدیها و... نقش منفی داده است و.....
نا شناس 15 فروردين 1393
من از امروز نمی ترسم من از اینده میترسم که ... رو مازندرانی میدونن. فرق هست بین ادمایی که امروزشونو میبینن و ادمایی که فرداشون رو میبینن
نا شناس 15 فروردين 1393
راقم در اين يادداشت ايرادش را بيشتر متوجه چماق به دستان حامي و مخالف اين سريال كرده كه مدام بر سر هم ميكوبند و دم از فرهنگ هم ميزنند!
ارسطو 15 فروردين 1393
خیییییییییییییییییییییللللللللللللللییییییییییییییییییییییییییییییییی بی طرفانه بود!
نوشتی فلان بیصال..... بعد میگی بی طرفانه بود؟
مانی 16 فروردين 1393
به نظر بنده به عنوان یک شهروند و بیننده در این سریال هیچ توهین ویا خدایی نکرده بی احترامی به هیچ قومیت و لهجه ای نشده است وبسیار مجموعه قوی و آموزنده ای و سرگرم کننده ای بود. در ضمن هر جای کشور پهناورمون یه لهجه داره این که عیب نیس . بعضی ها دیگه بی انصافی رو از حد گذرانده اند که خلاقیت و قوی بودن این مجموعه رو نادیده گرفتند. حرف زدن و عیب جویی از دیگران کار ساده ای است و میدان عمل دشوار. مخالفین محترم اگر راست میگید خودتون سریال بدون عیب بسازید این گوی و این میدون...........
سید 15 فروردين 1393
نمره پایتخت 3 هفتده بود چرا حساس میکنید بهرحال فرق مازندران جلوی دوربین بیاد کاره بدی نیست پس چرا اینقدر سخت می گیرید؟ بخدا هرکی اعتراض میکنه منافع خودش در خطره!!!!
امید 17 فروردين 1393
شماهایی که از این سریال تعریف میکنید احتمالا دنیاتون تو استان خلاصه میشه... کافیه برید یه استان دیگه تا ببینین چجوری هموطنای عزیز اگه نخوان مسخره هم بکنن تا بفهمن شما مازنی هستید یا لهجتونو بشنون میزنن زیر خنده
بعضیها تقصیر خودشون نیست از این سریال تعریف میکنن.... دنیاشون محدوده
کیان 17 فروردين 1393
عالی بود از هر نظر
محمد 18 فروردين 1393
با دورودی فراوان خدمت همگی مخالفان و موافقان این سریال تنز؟ با تمام وجود: از اینکه لهجه ما مازنی ها باعث شادی و خوشحالی ساعاتی از وقت تمام ایرانی های داخل و خارج از کشور شده ناراحت نیستیم و بر عکس خودمان واقعاً خوشحالیم . ولی اثر منفی این سریال در خود من این بود که بسیار مواظب گفتمان خودم با فرزندانم هستیم که با تکیه کلام های محبت آمیز با سبک نقی در سریال پایتخت با فرزندان خودم صبحت نکنم . این نظر شخصی بوده و لطفاً باعث ناراحتی خوانندگان نشود . با تشکر
نا شناس 19 فروردين 1393
با سلام شماهایی که میفرمائید هیچ توهینی نشده بنده اعتقاد دارم که در این سریال متاسفانه ادامه دار پایتخت خیلی هم به لهجه و رفتارهای اجتماعی مازندرانی ها توهین شده است.شماا ین را حتما میدانید موضوع یک سریال طنز اجتماعی یا سیاسی و یا .... است ولی در این سریال موضوع طنز لهجه و خنگ بودن مازندرانی موضوع سریال بوده است - بطور مثال اگر همین سریال با زبان روان فارسی اجرا شود هیچ لطفی برای بیننده ندارد ( ازهمین جا از الطاف آقای ضرغامی تشکر بعمل می آید) البته رفتارهای بازیگران سریال شایسته خودشان و سازندگان آن سریال میباشد.
نا شناس 19 فروردين 1393
آقای کارگردان سریال پایتخت که اصلا دوست ندارم اسمتو بیارم اگهساخت سریال طنز اینجوریه پس منهم میتونم با تقلید کردن نوع صحبت شما و یا راه رفتن شما مردم رو بخندونم ( اگر تو هنرمندی پس من پرفسور هنرمندها هستم) واقعا برای بازیگزان سریال مخصوصا انهایی که مازندرانی بودن خیلی متاسفم (نون در آوردن به چه قیمتی) آقای بابا پنجعلی انوقتهایی که من بچه بودم خیلی فیلماتو میدیدم ولی از وقتی تو این سریال بازی میکنی حتی دوست ندارم اسمتو بیارم تمام هنرت این بود که در سه سری ساخت این سریال هی نهار نخوردم - عباس معصومیه و یا بزنم تودهنش رو و ...تکرار کنی
نا شناس 19 فروردين 1393
معنای تحقیر رو اون کارگر مازندرانی متوجه میشه که پست ترین و کم حقوق ترین کارها رو تو کارخونه های سمنان به عهده داره.تازه باهاش شرطم گذاشتن که همیشه حقوقش بین 3 تا 6 ماه عقبه. خجالت بکشین عزیزان.دوره هوچی گری خیلی وقته تموم شده.
اون کارگر ساده و بی نوا که همیشه دستاویز تمسخر سایرین تو کارخونه هست،بذارید با دیدن ادا و اطوارهای نقی و ارسطو و بهبود واسه یه لحظه هم شده بدبختیاشو فراموش کنه و خنده رو لباش بیاد.
نا شناس 20 فروردين 1393
سریال جالبی بود
بسه دیگه شورشو درآوردین/چالوسی ریکا

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.058 seconds.